Regulamin Cmentarza Farnego w Grudziądzu
- Cmentarz Farny w Grudziądzu jest cmentarzem wyznaniowym. Właścicielem i zarządcą cmentarza oraz wszystkich jego urządzeń jest parafia rzymskokatolicka pw. św. Mikołaja Bpa w Grudziądzu.
- W imieniu parafii bezpośredni zarząd nad funkcjonowaniem Cmentarza Farnego sprawuje Kierownik Administracyjny Cmentarza.
- Biuro Administracji Cmentarza znajduje na Cmentarzu Farnym przy ul. Cmentarnej w Grudziądzu i jest czynne dla interesantów w godzinach urzędowania.
- Urządzenia Cmentarza są dostępne dla wszystkich odwiedzających groby na Cmentarzu Farnym.
- Na cmentarzu można przebywać codziennie od wschodu do zachodu słońca (nie dotyczy dni 1. i 2. listopada).
- Osoby przebywające na terenie Cmentarza zobowiązane są do zachowania ciszy i szacunku należnym miejscu poświęconemu i osobom zmarłym.
- Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym na terenie Cmentarza mogą przebywać tylko pod opieką dorosłych. Za zorganizowane grupy odwiedzające cmentarz odpowiadają kierownicy tych grup.
- W szczególności niedozwolone na terenie Cmentarza Farnego jest:
- przebywanie od zachodu do wschodu słońca (nie dotyczy dni 1. i 2. listopada) oraz w czasie burzy, wichury i innych niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych;
- spożywanie napojów alkoholowych, środków odurzających i przebywanie w stanie nietrzeźwym, palenie tytoniu, zakłócanie ciszy oraz uroczystości religijnych;
- zaśmiecanie terenu Cmentarza (wszystkie odpady/nieczystości należy składać do kontenerów umieszczonych przy wyjściach z Cmentarza);
- niszczenie nagrobków i infrastruktury;
- wprowadzanie na teren cmentarza zwierząt, z wyjątkiem psów przewodników;
- wjeżdżanie na teren cmentarza pojazdami mechanicznymi i rowerami, z wyjątkiem usługodawców, którzy uzyskali zgodę Administracji Cmentarza;
- samowolne usuwanie drzew, krzewów i dokonywanie nasadzeń;
- samowolne wykonywanie prac budowlanych i kamieniarskich;
- zabudowywanie grobu wykraczające poza powierzchnię miejsca grzebalnego;
- zabudowywanie ciągów komunikacyjnych;
- zbieranie wszelkiego rodzaju roślin, sztucznych kwiatów, wiązanek i zniczy z cudzych grobów;
- przenoszenia na cudze groby (opuszczone, pomordowanych, księży itp.) wypalonych zniczy i sztucznych kwiatów;
- ustawiania zniczy i innych przedmiotów na ciągach komunikacyjnych oraz pod krzyżem cmentarnym;
- prowadzenie działalności handlowej, akwizycji, umieszczanie reklam, rozkładanie lub rozwieszanie wizytówek bez zgody Administracji Cmentarza.
- Dysponenta grobu określa art. 10 Ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 roku z późniejszymi zmianami Dz. U. z 2017 r. poz. 912.
- Dysponent uprawniony jest do podejmowania wszelkich decyzji dotyczących grobu, a w szczególności jego użycia do kolejnych pochówków, ekshumacji, utrzymania lub likwidacji, w granicach obowiązującego prawa.
- Dysponent grobu posiada pierwszeństwo dokonywania opłaty prolongacyjnej. Opłacenie grobu przez osobę inną niż dysponent grobu nie powoduje nabycia przez tę osobę prawa do dysponowania grobem bez zgody dysponenta.
- Przy pogrzebie pobiera się opłatę za miejsce grzebalne na okres 20 lat, zgodnie z obowiązującą stawką. Dokonanie ponownego pochówku w grobie mającym ponad 20 lat wymaga – w przypadku istnienia zaległości prolongacyjnych pokładnego - uregulowania opłat zaległych. W przypadku, gdy opłata prolongacyjna została wniesiona, opłatę bieżącą pomniejsza się o opłatę za okres niewykorzystany dotyczący opłaty prolongacyjnej (z dokładnością do 1 roku). Nadmienione opłaty dotyczą wszystkich rodzajów grobów: ziemnych i murowanych, również tych, w których chowane są urny. Okres 20 lat nie dotyczy grobów murowanych i nisz w kolumbarium tylko, jeśli istnieje wiarygodny dokument określający inny okres dokonanej opłaty.
- Wysokość stawki i jej składowe określa w formie uchwały, Parafialna Rada Gospodarcza stanowiąca Zarząd Cmentarza, biorąc pod uwagę koszty utrzymania Cmentarza.
- Zwolnione z opłat są groby historyczne uznane za takie przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków lub odpowiedni organ państwowy np. Instytut Pamięci Narodowej.
- Za grób uważa się miejsce o wymiarach określonych przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków. Przy grobach rodzinnych należy dokonać opłaty za każde z miejsc umożliwiające dokonanie pochówku równoległego.
- Po upływie 20 lat od pochówku miejsce może być zlikwidowane i użyte do ponownego pochówku chyba, że ktoś zgłosi zastrzeżenie i dokona opłaty na kolejne 20 lat (takiej jak przy pochówku) jednorazowo lub systematycznie w okresach - od 1 roku do 20 lat – w kwotach proporcjonalnych do obowiązujących stawek. Okres za jaki została dokonana opłata jest okresem na jaki została zawarta umowa.
- Opłaty pokładnego dokonuje się za lata kalendarzowe. Przedłużenia należy dokonać w ciągu 1 roku od wygaśnięcia wcześniejszej umowy. Po upływie tego terminu miejsce grzebalne przechodzi do dyspozycji Administracji Cmentarza, która nie ma obowiązku powiadamiania o terminie wygaśnięcia umowy. Osobie, która mimo upływu tego terminu nie dopełniła warunków w zakresie przedłużenia umowy na udostępnienie miejsca grzebalnego, nie przysługuje roszczenie o przywrócenie posiadanego miejsca, chociażby nadal odwiedzała grób i utrzymywała go w należytym porządku.
- Po wygaśnięciu umowy, o której mowa w pkt. 16, dysponent miejsca grzebalnego zobowiązany jest do usunięcia nagrobka i elementów jemu towarzyszących w ciągu 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia umowy. Po upływie tego okresu przechodzą one do dyspozycji Administracji Cmentarza bez prawa ich zwrotu czy zwrotu nakładów finansowych i kosztów materiału. Dotyczy to również grobów murowanych, które po ekshumacji zostały opuszczone lub nie są prolongowane.
- Groby samowolnie zarezerwowane lub przywłaszczone pozostają do dyspozycji administracji cmentarza.
- Dysponent grobu jest zobowiązany, by kwatera grobowa była oznaczona tabliczką nekrologową lub numerem ewidencyjnym grobu oraz do stałego utrzymania czystości tego miejsca i terenu bezpośrednio do niego przylegającego.
- W przypadku, gdy dysponentami grobu są dwie lub więcej osób równorzędnych, wszelkie decyzje związane z dysponowaniem grobem winny być podejmowane przez wszystkie te osoby lub jedną z nich, która tym samym oświadcza pisemnie, że działa z upoważnienia i za zgodą pozostałych.
- Administracja Cmentarza nie jest organem właściwym do rozstrzygania sporów w zakresie dysponowania
grobem. Zainteresowane osoby powinny istniejący spór rozstrzygnąć między sobą lub przed właściwym
sądem. Na pisemną prośbę jednej ze stron Administracja Cmentarza może wstrzymać wszelkie działania
związane z dysponowaniem grobem do czasu porozumienia się stron (przedstawionego w pisemnym
oświadczeniu) bądź rozstrzygnięcia przez sąd.
- Na grobach można ustawiać nagrobki nie przekraczające granic powierzchni miejsca grzebalnego.
- Zlecenia postawienia nagrobka może dokonać dysponent grobu lub osoba posiadająca jego zgodę.
- Przed ustawieniem nagrobka należy przedstawić w biurze Administracji Cmentarza projekt lub szkic nagrobka wraz z jego wymiarami i treścią napisów, celem uzyskania zgody na jego ustawienie (po potwierdzeniu zgodności wymiarów nagrobka z powierzchnią grobu oraz stwierdzeniu, że jego forma, napisy i użyte symbole nie naruszają wyznaniowego charakteru cmentarza).
- Za ustawienie nagrobka, jak też wszelkie prace remontowe i budowlane wykonywane na terenie cmentarza pobiera się opłatę w wysokości 10% wartości prowadzonej inwestycji przeznaczoną na utrzymanie infrastruktury cmentarza.
- Administracja cmentarza nie wydaje zgody na zabudowywanie ciągów komunikacyjnych jakąkolwiek infrastrukturą. Osoba zlecająca takie prace ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody powstałe w skutek takiej decyzji. Administracja Cmentarza może wezwać dysponenta do usunięcia infrastruktury, na którą nie wydała zgody lub usunąć ją bez wcześniejszego informowania dysponenta (kosztami tych prac zostanie obciążony dysponent).
- Usługodawcy wykonujący prace remontowe, budowlane lub przygotowujące miejsce pochówku muszą otrzymać zgodę na prowadzenie prac na terenie Cmentarza, w terminie ustalonym z Administracją
- Wykonawcy ponoszą odpowiedzialność za wszelkie szkody wynikłe w następstwie realizowanych na terenie cmentarza prac, w tym również za uszkodzenie sąsiednich grobów, nagrobków, zieleni, ogrodzenia i innych urządzeń infrastruktury cmentarza oraz zobowiązani są do pokrycia kosztów lub wniesienia odszkodowania na rzecz poszkodowanych.
- Wykonawcy zobowiązani są do zachowania godnego miejsca jakim jest cmentarz oraz posprzątania otoczenia po prowadzonych pracach. Zabrania się pozostawiania na terenie Cmentarza gruzu i odpadów budowlanych i wyrzucania ich do kontenerów na śmieci ustawionych przy wyjściach z cmentarza
- Zabrania się transportowania elementów nagrobków i innych pod lub nad siatką ogradzającą cmentarz.
- Po uzyskaniu pozwolenia na prace prowadzone na cmentarzu usługodawca może wjechać samochodem na teren cmentarza. Wjeżdżając na teren Cmentarza zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
- tylko w uzasadnionych przypadkach np. transport ciężkich elementów;
- tylko jednym samochodem do jednej usługi;
- tylko w miejsca, które na to pozwalają;
- tylko na czas niezbędny do wykonania usługi;
- z minimalną prędkością i zachowaniem szczególnej ostrożności, przy manewrze cofania konieczne jest by druga osoba idąc przed pojazdem pilotowała samochód;
- pieszy na terenie cmentarza ma zawsze pierwszeństwo.
- Z uwagi na parkowe założenie cmentarza, częściowo podlegające ochronie konserwatora zabytków oraz jego konfigurację przebywanie na terenie cmentarza w czasie występowania niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych jak np. wichura, gołoledź, śnieżyce, burze itp. jest niewskazane. Osoby przebywające w tym czasie na cmentarzu czynią to na własną odpowiedzialność.
- Administracja Cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za szkody zaistniałe na cmentarzu, będące
następstwem czynników atmosferycznych, kradzieży lub działania osób trzecich. Dysponenci grobów mogą
indywidualnie ubezpieczyć nagrobek w wybranej firmie ubezpieczeniowej.
- Powyższy regulamin został uchwalony przez Parafialną Radę Gospodarczą parafii rzymskokatolickiej pw. św. Mikołaja Bpa w Grudziądzu stanowiącą Zarząd Cmentarza Farnego dnia 25 listopada 2017 r. w oparciu o Ustawę o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 roku z późniejszymi zmianami Dz. U. z 2017 r. poz. 912, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków oraz I Synod Diecezji Toruńskiej, które to akty prawne rozstrzygają w sprawach w nim nie uregulowanych.
- Powyższy regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r..
I
II
III
IV
V
VI